HOME OF THE WHOPPER

Allt började 1954 när David Edgerton och Jim McLamore öppnade sin första lilla hamburgerrestaurang i Miami.  Deras strävan ver egentligen inte särskilt märkvärdig. De ville servera god, prisvärd mat av högsta kvalitet. Sedan gick allt väldigt fort. 

 

ANSVAR

Som ett globalt företag är vi medvetna om vårt ansvar – inte bara mot våra gäster och anställda, utan även mot miljön. Vi strävar efter att vara ett hållbart företag med ambitionen att belasta våra naturresurser så lite som möjligt. Mycket har gjorts och mycket måste göras. Vi vill vara säkra på att de anpassningar vi gör är mest effektiva, därför är vi väldigt noggranna med hur vi utvecklar vårt miljöarbete. Då smakar maten ännu godare.

Vårt miljöarbete

Burger King har ett genomgående miljöarbete. Vi har alltid varit selektiva när vi väljer våra ingredienser. Våra etiska och kvalitativa krav gäller alla leverantörer, och vi använder kontinuerliga tredjepartskontrollanter för att säkerställa att de efterföljs. Matsvinnet på restaurangerna ligger på endast 0,8% (motsvarande siffra i svenska hushåll ligger på 25%). Omkring 90% av vårt avfall återvinns. Restavfall går till energiutvinning för uppvärmning av bland annat bostäder. Alla förpackningar är gjorda av nedbrytbart material. Fritösfettet lämnas till Svensk Fettåtervinning. Vi har ett effektivt logistiskt system med en distributör som levererar huvuddelen av restaurangernas varor. Varornas förpackningar är anpassade så att de skall kunna packas optimalt och på så vis minimera antalet transporter. Samtliga råvaror är fria från GMO och vi använder inte transfett i vår fritösolja. Dessutom är vårt kaffe både Krav- och Rättvisemärkt.

 

Bättre smak med gott samvete.

Grillning är ett av de nyttigaste sätten att tillaga kött. Och självklart erbjuder vi mat med mindre fett och kolhydrater. Titta på våra extra nyttiga alternativ. Vi är också medvetna om vårt ansvar gentemot våra yngre gäster. Därför erbjuder vi måltider med mindre än 560 kcal, helt utan färgämnen och smaktillsatser.

 

OM OSS

Den första restaurangen slog upp portarna i Miami 1954. Whopper uppfanns först tre år senare, 1957, och kostade bara två kronor och femtio öre. 1963 öppnade en restaurang i Puerto Rico, den första utanför USA. Madrid fick den första restaurangen i Europa 1975 och året efter, 1976, öppnade Burger King på Gustav Adolfs Torg i Malmö, Sverige. Idag finns BURGER KING® i hela världen med fler än 15 000 restauranger i världen.

Sedan 2010 tillhör BURGER KING® 3G Capital, ett internationellt finansbolag fokuserat på långsiktig och hållbar tillväxt.

Mer information om 3G Capital. 

 

BURGER KING® sätter rekord

Varje dag besöker 11 miljoner gäster våra restauranger. Oftast beställer de en Whopper – vår bästsäljare serveras otroligt nog över 2 miljarder gånger varje år.

 

De bästa anställda och den bästa smaken

De bästa burgarna kräver de bästa ingredienserna. Men lika viktigt är att ha rätt personal med passion för kvalitet. Vi letar alltid efter människor som vill hjälpa oss att leverera grillade burgare till hela Sverige. Som anställd får du omfattande utbildning och fortbildning. Våra nyanställda lär sig allt om smak, färskhet, kvalitet och att arbeta i en snabbmatsrestaurang.

Mer information om karriär 

 

BURGER KING® – franschising

Sedan 1959 drivs BURGER KING® som ett franschienätverk där företag köper sig rätten att öppna en eller flera BURGER KING® restauranger i ett visst geografiskt område med stöd av ett framgångrikt varumärke, drift, marknadsföring och utbilding.