HOME OF THE WHOPPER

Allt började i Miami med David Edgerton och Jim McLamore som hade en enkel vision, att servera god, prisvärd mat av hög kvalitet. Den första restaurangen slog upp dörrarna 1954 och den ikoniska Whoppern kom till 1957 som idag finns på Burger Kings meny runt om i världen.

Efter att Whoppern hade blivit en folkkär aptitstillare i 60-talets USA fortsatte Burger King ut i världen med restaurang i Puerto Rico 1963 och den första i Europa etablerade sig 1975 i Madrid.

I Sverige öppnade den första Burger King restaurangen på Gustav Adolfs Torg i Malmö och finns där än idag som en av 18 000 restauranger i världen som serverar sammanlagt 2 miljarder Whoppers varje år men med samma vision som 1954.

 

VÅRT ANSVAR OCH MILJÖARBETE

Som globalt företag tar vi vårt ansvar – inte bara mot våra gäster och anställda, utan också mot miljön. Vi strävar efter att vara ett hållbart företag med aktiva miljöinitiativ. Vi har alltid varit selektiva när vi väljer våra ingredienser. Våra etiska och kvalitativa krav gäller alla leverantörer, och vi använder kontinuerliga tredjepartskontrollanter för att säkerställa att de efterföljs. Matsvinnet på restaurangerna ligger på endast 0,8% (motsvarande siffra i svenska hushåll ligger på 25%). Omkring 90% av vårt avfall återvinns. Restavfall går till energiutvinning för uppvärmning av bland annat bostäder. Alla förpackningar är gjorda av nedbrytbart material. Fritösfettet lämnas till Svensk Fettåtervinning. Vi har ett effektivt logistiskt system med en distributör som levererar huvuddelen av restaurangernas varor. Varornas förpackningar är anpassade så att de skall kunna packas optimalt och på så vis minimera antalet transporter. Samtliga råvaror är fria från GMO och vi använder inte transfett i vår fritösolja. Dessutom är vårt kaffe både Krav- och Rättvisemärkt.

 

 

den grillade burgaren av den bästa personalen

Grillning är ett av de nyttigaste sätten att tillaga kött. Och självklart erbjuder vi mat med mindre fett och kolhydrater. Titta på våra extra nyttiga alternativ. Vi är också medvetna om vårt ansvar gentemot våra yngre gäster. Därför erbjuder vi måltider med mindre än 560 kcal. 

De bästa burgarna kräver de bästa ingredienserna. Men lika viktigt är att ha rätt personal med passion för kvalitet. Vi letar alltid efter människor som vill hjälpa oss att leverera grillade burgare till hela Sverige. Som anställd får du omfattande utbildning och fortbildning. Våra nyanställda lär sig allt om smak, färskhet, kvalitet och att arbeta i en snabbmatsrestaurang.

Mer information om karriär 

 

BURGER KING® – franschising

Sedan 1959 drivs BURGER KING® som ett franschienätverk där företag köper sig rätten att öppna en eller flera BURGER KING® restauranger i ett visst geografiskt område med stöd av ett framgångrikt varumärke, drift, marknadsföring och utbilding.

 

Sedan 2010 tillhör BURGER KING® 3G Capital, ett internationellt finansbolag fokuserat på långsiktig och hållbar tillväxt.

Mer information om 3G Capital.